Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2010

ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ

Οι Θεολόγοι εκπαιδευτικοί του Νομού Ημαθίας συνήλθαν σε έκτακτη Γενική Συνέλευση στις 10 Νοεμβρίου 2010 με σκοπό να συζητήσουν και να τοποθετηθούν έναντι των σχεδιαζόμενων αλλαγών στη Λυκειακή Εκπαίδευση και τη θέση του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Γενικό Λύκειο. Αφού εξέτασαν με προσοχή το κείμενο σχετικά με τις σχεδιαζόμενες αλλαγές στο Λύκειο που είδε το φως της δημοσιότητας αποφάσισαν να εκφράσουν συλλογικά τις ανησυχίες, τις ενστάσεις και τις διαμαρτυρίες τους για όσα προτείνονται σε αυτό επειδή εάν υλοποιηθούν αυτά:

1) Το Λύκειο θα μετατραπεί ολοκληρωτικά σε εξεταστικό προθάλαμο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης χάνοντας τον κύριο σκοπό του που είναι η προσφορά γενικής παιδείας και «η διάπλαση ελεύθερων και υπεύθυνων πολιτών», όπως το Σύνταγμα ορίζει.

2) Θα υποβαθμίσει ή και θα εξαφανίσει σειρά μαθημάτων που ανήκουν στις ανθρωπιστικές επιστήμες και αποτελούν την αναγκαία προϋπόθεση για τη διαμόρφωση των ελεύθερων και υπεύθυνων πολιτών.

3) Θα οδηγήσει σε κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών και σε διαγκωνισμό για την εξασφάλιση του ωραρίου τους.

4) Περιθωριοποιεί (για να το εξαφανίσει τελικά) με εύσχημο τρόπο το μάθημα των Θρησκευτικών κατατάσσοντάς το στα μαθήματα επιλογής, αναιρώντας έτσι τον Συνταγματικά οριζόμενο σκοπό της παιδείας που είναι : «η ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης των Ελλήνων», (Άρθρο 16, §2 του Συντάγματος).

Σύμφωνα με το Σύνταγμα σκοπός της παιδείας είναι «η ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης των Ελλήνων και η διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες». Ο γενικός αυτός σκοπός της παιδείας υπηρετείται από μια σειρά μαθημάτων που ανήκουν στο χώρο των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών, μεταξύ αυτών είναι και το μάθημα των θρησκευτικών, το οποίο πρώτιστα συμβάλλει στην Συνταγματικά επιτασσόμενη ανάπτυξη της «θρησκευτικής συνείδησης» των μαθητών.

Η υποβάθμιση του μαθήματος και η μετατροπή του από υποχρεωτικό σε «προαιρετικό» είναι ενέργεια όχι μόνο αντισυνταγματική, αλλά και αντιπαιδαγωγική. Οι μαθητές στην ηλικία των 15 με 18 χρονών θα στερηθούν το δικαίωμα να αποκτήσουν θρησκευτική συνείδηση μέσα από την κριτική προσέγγιση της ορθόδοξης πίστης που στη χώρα μας εξακολουθεί να επηρεάζει τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού μας και τη σύγχρονη όψη του πολιτισμού και της ιστορικής ταυτότητάς του. Τώρα δηλαδή που διαθέτουν την απαιτούμενη ωριμότητα προκειμένου να δουν κριτικά και δημιουργικά τη θρησκεία και την πίστη τους και δεν θα περιορίζονται στην αποστήθιση δογμάτων δεν θα διδάσκονται Θρησκευτικά.

Παραγνωρίζεται με τον τρόπο αυτό ότι το μάθημα των Θρησκευτικών, εγκεντρίζοντας τα μορφωτικά αγαθά, τις αξίες και τον πολιτισμό που διαμόρφωσε ο Χριστιανισμός και η ορθόδοξη παράδοση στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα και ψηλαφώντας το θρησκευτικό φαινόμενο γενικά και τις μεγάλες θρησκευτικές παραδόσεις των λαών, συμβάλει στην προσέγγιση των κοινωνικών και υπαρξιακών προβλημάτων του ανθρώπου με πνεύμα διαλόγου, ελευθερίας και καταλλαγής, χωρίς φανατισμό ή μισαλλοδοξία.

Το μάθημα των Θρησκευτικών, ενταγμένο οργανικά στην παρεχόμενη από την Πολιτεία εκπαίδευση, διαλέγεται με τα άλλα μαθήματα στο πλαίσιο της διαθεματικής και διεπιστημονικής προσέγγισης της σχολικής γνώσης. Η διαμόρφωση αξιών, στάσεων, η υπέρβαση των προκαταλήψεων, των στερεοτύπων και των διακρίσεων, η αποδοχή των διαφορών, η επίλυση των αντιπαλοτήτων, η ανάλυση και συζήτηση μεγάλων σύγχρονων προβλημάτων συνδέονται με τις αξίες και την υπαρξιακή στάση που προκύπτει από το ήθος της ελληνορθόδοξης παράδοσης.

Αυτό λοιπόν το μάθημα επιχειρείται, σε αντίθεση και με τις συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης, να στερηθούν τα παιδιά μας και να παραμείνουν πνευματικά αμόρφωτα και ηθικά ανοχύρωτα, εύκολη λεία στην προπαγάνδα παραθρησκευτικών σεκτών, καταστροφικών λατρειών, παρακρατικών ρατσιστικών οργανώσεων, οπαδοί της βίας, του αμοραλισμού και της αναρχίας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός, ότι από τις 46 χώρες του Συμβουλίου της Ευρώπης οι 43 παρέχουν θρησκευτική εκπαίδευση, ενώ στις 25 από τις 46 το μάθημα είναι υποχρεωτικό, με δικαίωμα απαλλαγής και παρακολούθησης εναλλακτικού μαθήματος Ηθικής. Χώρες επίσης που είχαν αθεϊστικά καθεστώτα επαναφέρουν τη θρησκευτική μόρφωση στη δημόσια εκπαίδευση και μάλιστα με Ορθόδοξο προσανατολισμό ως στοιχείο της πολιτιστικής τους ταυτότητας π.χ. Ρωσία, Βουλγαρία, Ρουμανία κ.ά.

Για όλους αυτούς τους λόγους και επιπλέον επειδή η περαιτέρω υποβάθμιση του μαθήματος των Θρησκευτικών θα έχει ως αποτέλεσμα την περιθωριοποίηση και το αβέβαιο εργασιακό μέλλον μεγάλου μέρους των ήδη υπηρετούντων στη Δημόσια Εκπαίδευση Θεολόγων, αλλά και την παύση των διορισμών νέων συναδέλφων, δηλώνουμε την αντίθεσή μας στη σχεδιαζόμενη αποδυνάμωση της θρησκευτικής αγωγής στο Λύκειο.

Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και τις Θεολογικές Σχολές να δώσει την ενδεδειγμένη λύση που δεν είναι άλλη από το να παραμείνει το μάθημα των Θρησκευτικών στον κορμό των υποχρεωτικών μαθημάτων του Λυκείου εξασφαλίζοντας την ολόπλευρη μόρφωση των μαθητών και την ανάπτυξη της προσωπικότητάς των και δηλώνουμε την απόφασή μας να μην αποδεχθούμε τετελεσμένες αποφάσεις που οδηγούν στη συρρίκνωση και τελικά στην εξαφάνιση του μαθήματος των Θρησκευτικών από το Ελληνικό σχολείο.

Για την Ένωση Θεολόγων Ν. Ημαθίας

Ο Γραμματέας

Παπαδόπουλος Αθανάσιος

Ο Πρόεδρος

Χωματάς Ευθύμιος


ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: